Samoloty na wysokościach przelotowych – część I

Zima jest najlepszym okresem do fotografii samolotów lecących ~10km nad głową. Głównie za sprawą krystalicznie przejrzystego i mroźnego powietrza, które nie przeszkadza w obserwacji tak jak robi to rozgrzane i falujące powietrze zniekształcające sylwetki samolotów. W ciągu ostatnich kilku dni, po nawałnicy śnieżnej gdy spadło śniegu po kolana przez jedną noc, dominowało piękne słońce i czyste niebo – kolejna okazja, aby złapać kilka przelotówek 🙂
Biorąc pod uwagę fakt, iż czytelnicy mojego bloga nie są w 100% zaznajomieni z różnymi terminami i skrótami lotniczymi, będę starał się je nieco rozjaśnić. Najlepiej pokaże to przykład, oto i on: (zdjęcie w większej rozdzielczości, po kliknięciu na obrazek)

QTR6059 | B77F | A7-BFA | FL340 | DOH-AMS | DIBED-> LASIS | 16.03.2013/ 15:28

QTR6059 – jest to callsign, czyli innymi słowy, skrót zawierający nazwę linii (QTR-Qatar Airways) oraz numer lotu – 6059. Callsignu używają zarówno piloci i kontrolerzy ruchu lotniczego przy komunikacji radiowej.
B77F – model maszyny. W tym wypadku jest to Boeing 777F czyli w wersji towarowej (F-freight)
A7-BFA – rejestracja samolotu. A7, jest typowym początkiem rejestracji dla Kataru. W przypadku Polski jest to SP.
FL340 – poziom przelotowy w danym momencie na poziomie 34 000 stóp, czyli około 10,3km nad ziemią.
DOH-AMS – port wylotowy, oraz dolotowy. DOH- Doha International Airport, AMS – Amsterdam Schiphol.
DIBED>LASIS – są to punkty na mapie nawigacyjnej, tzw RNAV points. Są jak skrzyżowania dróg samochowych.
Jak widać, nie jest to zbyt skomplikowany „szyfr”. Dane samolotu oraz przelotu, pobrałem ze strony http://www.flightradar24.com

A teraz kolejna porcja przelotówek, zapraszam:

UAE29 | A388 | A6-EDK | FL400 | DXB-LHR | DIBED>LASIS | 17.03.2013 / 12:27

QTR001 | A346 | A7-AGD | FL380 | DOH-LHR | DIBED>LASIS | 16.03.13 / 15:56

KLM811 | B772 | PH-BQL | FL330 | AMS-KUL | LASIS>DIBED | 16.03.13 / 14:18

QTR006 | A346 | A7-AGD | FL370 | LHR-DOH | ERGON>DIBED | 28.02.13 / 13:19

ETD012 | B77W | A6-ETK | FL350 | LHR-AUH | ERGON>DIBED | 28.02.13 / 12:47

KLM811 | B744 | PH-BFM | FL290 | AMS-KUL | ???>DIBED | 27.02.13 / 14:23

Zdjęcia zostały zrobione z Rzeszowa. To by było na tyle. Mam nadzieję że zaciekawiłem i oswoiłem Was co nieco z tematem Extreme Spottingu. Wkrótce zamieszczę kolejny post, ale na jaki temat? Tego sam jeszcze nie wiem, do zobaczenia! 🙂

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s